Českobudějovický Bosch zvýšil investice do výzkumu na 673 mil. Kč

Českobudějovická společnost Robert Bosch, která patří k největším výrobcům komponentů do aut, loni vynaložila na výzkum a vývoj 673 milionů korun, což je dosud nejvíce. Meziročně se náklady zvýšily o 25 milionů korun, ale třeba proti roku 2010 o 230 milionů korun. ČTK to řekl obchodní ředitel Milan Šlachta. Ve vývojovém centru podle něj pracuje přes 400 lidí a počítá se s dalším nárůstem počtu zaměstnanců.

V uplynulých letech se Bosch zaměřil především na vývoj nové řady systémů DNOX k odbourávání obsahu oxidů dusíku ve výfukových plynech a na bezuhlíková palivová čerpadla. "Jedním z nejzajímavějších produktů vývoje jsou bezuhlíková palivová čerpadla. Podařilo se jich úspěšně vyrobit několik set tisíc a nárůst obratu jde strmě nahoru," uvedl ředitel.
 
Podle technického ředitele Václava Pixy jsou čerpadla přínosem pro řidiče i životní prostředí, regulují spotřebu paliva. "To znamená, že když řidič s autem stojí na křižovatce na červenou nebo jede pomalu a motor má nízkou spotřebu, tak to čerpadlo sníží otáčky a dodá jen takové množství paliva, jaké motor skutečně potřebuje, což u konvenční technologie není," vysvětlil.
 
Proti konkurenčním výrobkům jsou čerpadla Bosch podle něj spolehlivější, mají větší účinnost. Pro stejnou spotřebu paliva potřebují méně elektřiny. Letos jich má Bosch vyrobit zhruba milion, do dvou a půl roku potom trojnásobek. Na tento projekt může společnost čerpat z programu Inovace ministerstva průmyslu až 50 milionů korun. Ke znásobení výroby už má Bosch objednanou novou linku, která každých pět sekund vyrobí jedno čerpadlo.
 
Obdobně úspěšná je i nová generace systémů DNOX dieselové divize k odbourávání obsahu dusíků ve výfukových plynech. Společnost za ně loni utržila 3,3 miliardy korun, meziročně o 75 procent více. Marketingové předpoklady pro léta 2014 až 2020 vypadají podle Šlachty velice slibně.
 
Českobudějovická společnost loni zvýšila obrat o 17,8 procenta na 11,7 miliardy korun. Jde o nejlepší výsledek od založení společnosti v roce 1992. Vliv na to měla i změna směnného kurzu mezi lety 2012 a 2013. Zisk společnosti ale meziročně vlivem vysokých nákladů na vývoj a rozjezd nové výroby klesl z 283 milionů na 70 milionů korun.
 
zdroj: ČTK