Na Kleti objevili 1000. objekt, planetku pojmenovali Boiohaemum

Vesmírem putuje nová planetka s názvem Boiohaemum. Jako svůj 1000. objekt ji objevili astronomové z hvězdárny na Kleti na Českobudějovicku. Jméno planetky Boiohaemum zveřejnila mezinárodní centrála pro dráhy planetek v Cambridge v Massachusetts ve Spojených státech amerických v celosvětovém oběžníku MPC. ČTK o tom informovala ředitelka hvězdárny na Kleti Jana Tichá.

Název Boiohaemum nese planetka po bývalé zemi keltského kmene Bójů. "Z tohoto dávného názvu vzniklo později jak latinské jméno Čech - Bohemia, tak označení dnešního Bavorska - Ba(io)varia. V obou regionech nacházejí archeologové dodnes stopy keltského osídlení. Zmínit můžeme jak oppidum Třísov nad údolím Vltavy, tak třeba původ bavorského města Pasova," uvedla Tichá.

Astronomové z Kleti objevili planetku o velikosti zhruba tři kilometry v únoru 2003. Přesně spočítanou dráhu má Boiohaemum od letošního ledna. "Je typickým tělesem hlavního pásu planetek a kolem Slunce oběhne za 5,28 roku," řekla Tichá.

Kleť je nejvýše položenou observatoří v Česku ve výšce 1070 metrů nad mořem a má nejvíce jasných nocí, neboť se nachází nad inverzí. Na Kleti, která leží zhruba 30 kilometrů jihozápadně od Českých Budějovic, je například v provozu teleskop Klenot s metrovým průměrem zrcadla. Po Ondřejově je to druhý největší dalekohled v Česku a největší specializovaný dalekohled na planetky a komety v Evropě.

zdroj: ČTK