Zákon o Šumavě je kompromisním řešením

Návrh zákona o Národním parku Šumava je kompromisním řešením. Tvrdí to zástupci Jihočeského i Plzeňského kraje, národního parku nebo obcí z regionu. Podle ministra životního prostředí Tomáše Chalupy (ODS) má bezzásahová zóna tvořit 22 procent plochy parku. Návrh zákona mimo jiné počítá s výstavbou lanové dráhy na Hraničník. Ta má spojovat českou stranou a rakouským lyžařským areálem Hochficht.

"Myslím si, že v návrhu je prostor pro vědu i pro život. Je to dobré kompromisní řešení," uvedl radní Jihočeského kraje pro životní prostředí Karel Vlasák (ODS).

Předseda Svazu obcí Národního parku Šumava Jiří Hůlka připustil, že před časem měl o zákonu jiné představy. Ale současný návrh prý vnímá jako východisko, které by mělo vyhovovat všem stranám. "Důležité je, že se v tom předkládaném návrhu zákona najdou v úměrném postavení obyvatelé Šumavy i ochranáři přírody," řekl Hůlka.

Plzeňský kraj loni navrhl vlastní návrh zákona o šumavském národním parku a předal ho do Poslanecké sněmovny. "Jsem přesvědčen, že náš návrh zákona je lepší. Na druhou stranu je lepší vrabec v hrsti, než holub na střeše a návrh ministra je lepší než to, co je na Šumavě teď," konstatoval radní Plzeňského kraje pro životní prostředí Petr Smutný (ČSSD).

K ministerskému návrhu má sice nějaké výhrady, není to ale prý nic tak zásadního, na čem by se kraj s ministerstvem nedokázal dohodnout. "Celkem se shodneme na rozsahu první zóny, odlišné názory máme například v tom, kdo má mít na starosti péči o les," uvedl radní. Ministerský návrh podle něj uvádí například i síť cest, které budou pěším turistům přístupné, a to i v prvních zónách. Svůj zákon kraj zřejmě stahovat nebude, podle Smutného bude na poslancích, nakolik se jím budou zabývat.

Podle náměstka ředitele Správy Národního parku Šumava Jiřího Mánka se návrh zákona připravoval poměrně dlouho. "Možná nejsou všichni účastníci se vším úplně spokojeni, ale vnímáme, že na přípravě zákona přímo pracovalo více než třicet lidí s různými názory," uvedl. Mánek dodal, že Správa Národního parku Šumava bude tyto dohody dodržovat a bude je všemi možnými způsoby podporovat.

Ministr životního prostředí také v návrhu zákona souhlasí s výstavbou diskutované lanovky z Klápy do areálu Hochficht. Tam každoročně jezdí z Čech zhruba 70.000 lyžařů, kteří nyní musí do střediska cestovat po zhruba třicetikilometrové objížďce přes Zadní Zvonkovou. "Lanovkou bychom výrazně zkrátili dojezdovou vzdálenost na Hochficht a hlavně tím pomohli obcím v okolí Horní Plané a Nové Pece. Oblast začne žít turistickým ruchem a lidé tu najdou novou práci," řekl Hůlka.

Koridor pro lanovku by měl zabírat plochu 13,7 hektaru a měl by být vyčleněn z území národního parku. Část plánovaného koridoru také vede první zónou. Podle Mánka se však jedná jen asi o 500 metrů dlouhý úsek pod vrcholem Hraničníku, kde by měla lanovka končit. "Vyžádalo by si to pokácení asi padesáti stromů. Z vegetačního pohledu to nebude zásadní zásah do celistvosti národního parku," řekl náměstek ředitele Správy NP Šumava.

zdroj: ČTK